1.Bölüm
Örtünme, Allah’a karşı olan edeptendir.
Örtünme, insana edebi kuşandırır.
Örtünme, kadın ve erkek için ortak bir değerdir.
Örtünme insan için bir takva yani bir korunma, bir arınma, bir izzet, bir ziynet olarak Allah’ın nimetidir.
Bu nimet Allah’ı her an görüyormuşçasına ihsan şuuruyla hareket etmeyi iktiza eder.
Bu da ancak takva elbisesini giymekle mümkündür, bedensel örtüyü anlamlı kılandır.
Takva elbisesi sadece fiziksel bir örtü değildir.
İnsana; kendine, kâinata, Rabb’ine karşı sorumluluk bilinci ile kuşanmaktır.
Takva elbisesi olmazsa, beden örtüsü kuru bir görüntüden ibaret kalır, bir şekilden ibaret olur.
Bedensel örtünmeye ruhunu verendir. Tüm örtünmelerin zirvesidir.
İnsanın yaratılış gayesi ve varoluş hikmeti ile ilgilidir.
Örtünme ve beden mahremiyetini korumak da Allah’ın insanoğlundan istediği bu yüce değerlerden birisidir.
Örtünme fıtri bir olgudur. Bedenin mahremiyetini korumaktadır. Göksel bir nimettir.
İslam’da örtünme, kadınların sadece yüzlerine ve vücutlarına ait değil, hürmetlerine ve hukuklarına dairdir. Örtünme hiçbir zaman avret perdesi olarak emredilmemiştir.
Şeref şiarı, ismet ridası yahut hürmet ihramı olmak sıfatıyla farz kılınmıştır.
Muhteşem ifadeler :
Şeref şiarı; yani şeref simgesi,
İsmet ridası ; yani onun manevi varlığını da koruyan bir örtü.
Beden de insana emanet edilmiştir, onun mülkü değildir.
Bedenini teşhir edemez, korumakla mükelleftir.
Hayayı ve iffeti korumak, bu bilinci yaygınlaştırmak sadece kadının vazifesi değildir. Kadınıyla erkeğiyle bütün insanlığın ortak görevidir.
Bu hususta cinsler arasındaki fark örtünmenin sınırları ile ilgilidir.
Göz, kalbe açılan en önemli kapıdır.
Nur Suresi 30.ayet*: “Mümin erkeklere söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar. Bu onlar için daha arındırıcıdır. Allah onların bütün yaptıklarından haberdardır.”
Nur Suresi 31.ayet* : “Mümin kadınlara da söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar. Dışarıda kalanlardan başka ziynetlerini göstermesinler. Başörtülerini yakalarının üzerinden bağlasınlar. Kocaları, babaları, kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, başka kadınlar, hizmetlerinde bulunan köleleri ve cariyeleri, cinsel arzusu bulunmayan erkek hizmetçiler, kadınların cinselliklerinin farkında olmayan çocuklar dışında kimseye süslerini göstermesinler. Yürürken, gizledikleri süsleri bilinsin diye ayaklarını yere vurmasınlar. Ey müminler! Hepiniz Allah’a tövbe edin, umulur ki kurtuluşa erersiniz!”
Kadın nazarında örtünmenin amacı asla kadını dört duvar arasına hapsetmek değildir.
Hele hele kadını toplumsal hayattan tecrit hiç değildir. Bilakis kadının toplumsal, kamusal alanda var olmasını temindir. Kendisi kalarak, her iki cinsin müşterek paylaştığı nezih bir hayatı inşadır.
2.Bölüm
Modern Batı, bir sömürge alanı olarak kendisine insan bedenini seçmiştir.
Erkeğin, kadının, çocuğun bedenini kullanmaktan imtina etmemiştir.
İnsan bedenini teşhir etmeyi, cinsiyetini göstermeyi, hatta cinsiyetini insanlığının önüne geçirmeyi genel geçer bir kural olarak tercih etmiştir.
Dijitalleşme ile birlikte bir sanal ekran uygarlığı kurulmuş ve bu uygarlıkta haz eksenli görsel idrak egemen olmuştur. Bu uygarlıkta insan hem kendisi ile hem öteki ile hem de âlem ile ilişkisini hakikat üzerinden değil suret ve görüntü üzerinden kurmuştur. Bu uygarlığın en büyük hareket noktası akıl değil göz olmuştur.
En büyük eylemi düşünmek değil bakmak, müşahede etmek değil seyretmek olmuştur. Göz, bu uygarlıkta nazar ve müşahede aracı olmaktan çıkmış, zaman zaman bir arzu, istek ve şehvet aracına dönüşmüştür.
Bütün bunlar da örtünmenin fıtri, dini, manevi, metafizik anlamını kaybetmesine, ilahi maksadının ortadan kalkmasına yol açmış, ahlaki zeminden kopmasına sebebiyet vermiştir.
Görsel idrakin egemenliği, insanın tahayyül edemeyeceği, gayri ahlakilikleri görselleştirmiş ve yaygınlaştırmıştır.
Cinsiyeti metalaştırmış, mahremiyeti yok etmiştir. Cinsiyeti metalaştıran sektörler doğurmuştur.
Bakma ameliyesini şehvete, görme ameliyesini hazza dönüştürmüştür.
Görsel idrakin egemenliği, aklın idrakini zayıflatmış, kalbin idrakini bir çeşit ölümle karşı karşıya bırakmıştır.
Kaynak : https://www.youtube.com/watch?v=KgZrWrwVT_Y Prof. Dr. Mehmet Görmez-İslâm’da Örtünmenin Felsefesi ve Yeniden Temellendirilmesi
*https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/N%C3%BBr-suresi/2821/30-ayet-tefsiri
*https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/N%C3%BBr-suresi/2822/31-ayet-tefsiri
Görsel : https://haberajandanet.com/Article/beden-akil-gonul-gozu/Ev7Oad48cTGFF5G8LuPI
Ek okumalar için diğer kaynaklar :
Başımın Üstünde Yerin Var, Hatice Kübra Tongar, Hayy Kitap ( genç kızlarımız için )
İslam’da Giyim ve Tesettür, Dr. İsmail Yıldız, Çıra Yayınları
Hatun, Musa Carullah, Otto Yayın
Müslüman Kadını, M.F. Vecdi, Sinan Yayınevi
İslam’da Kadın ( Hakları ve Saygınlığıyla ), Prof. Dr. Huriye Martı, TDV Yayınları
Allah’a İnanan Kızlara, Prof. Dr. Muhammed Said Ramazan el-Buti, Çelik Yayınevi
Bir Bayan Niçin Örtünmek İstemez, Feyzullah Birışık, Karınca Kitap
https://ilknurunpenceresi.com.tr/anne-yoksunlugu-ve-gelecege-etkileri